آخرین اخبار

8. فروردين 1392 - 13:39   |   کد مطلب: 613
استقبال مسافران نوروزی از تپه باستانی هگمتانه، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرد.

به گزارش آوای فامنین به نقل از خبرگزاری فارس، محوطه باستانی هگمتانه با وسعت تقریبی 30 هکتار در مرکز شهر همدان قرار دارد که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

این دستکند تاریخی کشور که قدمت آن به بیش از 3 هزار سال می‌رسد در حال حاضر در آستانه جهانی شدن است که سالانه به گزارش کارشناس این مجموعه بیش از 150 هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

اتابک صفری کارشناس مجموعه باستانی هگمتانه، که در ایام نوروز با توجه به استقبال مسافران در بازدید از این مجموعه فعالیتش دوچندان شده بود، در حاشیه بازدید مسافران از این محوطه تاریخی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: تپه هگمتانه با کاوشی که صورت گرفت مشخص شد قدمت آن به بیش از 3 هزار سال می‌رسد که دستیابی به آثار دوره مادها هنوز کشف نشده و بیشتر آثار مکشوفه به دوره اشکانی باز می‌گردد.

وی تصریح کرد: آثار کشف شده در قسمت‌های مختلف آن از سال 1302 به بعد کاوش شده که حاصل آن شهری زیرزمینی با بافت منظم بوده است.

این کارشناس تپه باستانی هگمتانه ادامه داد: وسعت هگمتانه با در نظر گرفتن حرایم آن 40 هکتار که 30 هکتار عرصه آن است که با با آزادسازی 10 درصد املاک، این عرصه به طور کامل آزاد می‌شود.

وی بیان داشت: سال گذشته بازنگری عرصه و حریم آغاز شد که سال جاری این کار به پایان می‌رسد اما کاوش‌ها همچنان در مقاطع مختلف ادامه دارد.

صفری با بیان اینکه کاوش‌های انجام شده حدود 10 هزار متر مربع است، افزود: ترانشه مرکزی به عنوان اصلی‌ترین قسمت و بخشی در اطراف میدان هگمتانه به نام هفت تیر قسمت‌های اعظم این عرصه است که با کاوش شهر منظمی در دو پلان قرینه و پشت به پشت هم قرار گرفته است.

وی به اشاره به گودال فرانسوی‌ها در تپه هگمتانه یادآور شد: در مقطعی قبل از انقلاب کاوش توسط فرانسوی‌ها  انجام شد که این قسمت به چاله شترها یا گودال فرانسوی‌ها معروف شد و اکنون گزارش کاملی از آن در دست ما نیست.

این کارشناس تپه باستانی هگمتانه اضافه کرد: موزه غرب کشور نیز قسمتی از حریم تپه است که اکنون در حال انجام است و بخشی از سفت‌کاری مخزن انجام شده که با توجه به اعتبارات روند آن کند است.

وی با اشاره به موزه تپه هگمتانه نیز خاطرنشان کرد: این موزه در ساختمان مدرسه پرورش که در داخل عرصه هگمتانه قرار داشت با تغییر کاربری موزه موقت تپه شد که اشیای داخل آن دربرگیرنده آثار تاریخی و اسلامی است.

صفری یادآور شد: ته‌ستون‌های سنگی، خمره‌های کوچک و بزرگ قدیمی، کاسه و کوزه سفالی، مجسمه‌های گلی، تابوت‌های سفالی، سنگ‌های تزئینی و مهرهایی با قدمت دوره هخامنشی از جمله اشیای موزه تپه است که مربوط به دوره‌های تاریخی و اسلامی است که بخشی حاصل کشفیات تپه و بخشی از سایر اماکن به این موزه انتقال یافته است.

وی به کلیساهای داخل عرصه تپه هگمتانه اشاره کرد و گفت: این کلیساها از سال 80 از شورای ارامنه خریداری شد و با توجه به قدمت این مجموعه‌ها بازسازی و مرمت شده و برای بازدید علاقمندان در نظر گرفته شد.

این کارشناس تپه باستانی هگمتانه بیان داشت: کلیسای گریگوری که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد اکنون مرمت 90 درصد آن به پایان رسیده و با تغییر کاربری به مرکز علمی و کاربردی تبدیل شده است.

وی کلیسای آنجیلی را مربوط به فرقه ترکستان دانست و افزود: در این مجموعه مدرسه ارامنه، خانه کشیش و در بخش دیگر حمام تاریخی ارامنه قرار دارد که اینها از سال 80 که خریداری شد مرمت شد و الان بیش از 90 درصد مرمت انجام شده است.

صفری از برپایی نمایشگاهی از فعالیت عمرانی به شکل عکس نیز خبر داد و گفت: این عکس‌ها از فعالیت‌های عمرانی تپه هگمتانه و کلیساهای این مجموعه حکایت دارد.

وی در پایان اضافه کرد: امسال پشت ساختمان موزه نیز با تغییر کاربری به باغ موزه، سرستون‌ها و کتیبه‌های تاریخی و اسلامی و سنگ‌ها و ستون‌های هخامنشی را در فضای باز به نمایش گذاشتیم.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار