29. بهمن 1392 - 11:21   |   کد مطلب: 7456
روحانی در نهمین دوره اجلاس بین‌المجالس:
تحریم‌های یک‌جانبه ضد ایران نمونه بارز خشونت است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسلمانان باید از فاز امنیتی حاکم بر جوامع خود عبور کنند گفت: تحول در جهان اسلام نیازمند تحول در فکر و گفتمان است.

به گزارش آوای فامنین به نقل از فارس:حسن روحانی رئیس‌جمهور در نهمین دوره اجلاس بین‌المجالس که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: آقای رئیس، رؤسا و نمایندگان محترم مجالس کشورهای اسلامی، هیأت‌ها و مهمانان گرانقدر در آغاز سخن حضور شما را در ایران، "سرزمین کهن" تمدن پرور، تاریخ‌ساز، فرهنگ‌مدار و دین باور صمیمانه خوش آمد می‌گویم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: گردهمایی مجالس کشورهای اسلامی فرصتی مغتنم برای بیان اندیشه، تعامل فیمابین در حوزه‌های اندیشه و عمل، فهم متقابل، آشنایی عمیق با مسائل جهان اسلام و تصمیم‌گیری و حرکت در مسیر جهانی معتدل‌تر، مطمئن‌تر، امن‌تر و توسعه‌یافته‌تر برای همه مسلمانان است.

وی اضافه کرد: ضروری می‌دانم به جهت‌گیری‌های اساسی سیاست خارجی کشورم در رابطه با جهان اسلام و آینده مسلمانان در این نشست ارزشمند اشاره کنم و آنچه از رهگذر تحولات سیاسی و استوار بر اعتدال، تدبیر و امید و مبتنی بر اخلاق و تعامل حاصل شده است را بیان کنم.

روحانی ادامه داد: علاوه بر این همه می‌دانیم که امروز مسلمانان با موضوعات، بحران‌ها و چالش‌های بزرگی روبرو هستند. این موضوعات طیف قابل توجهی را در بر می‌گیرند، از نابسامانی در مسائل امنیتی تا بحران‌های اقتصادی، از فقدان نظم اجتماعی تا تلاش بیش از 60 ساله برا آزادی سرزمین فلسطین و قدس شریف و کوشش چند ساله اخیر برای حل سیاسی بحران سوریه.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسلمانان باید از فاز امنیتی حاکم بر جوامع خود عبور کنند گفت: تحول در جهان اسلام نیازمند تحول در فکر و گفتمان است.

*مسلمانان باید جایگاه شایسته‌تری داشته باشند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منابع عظیم طبیعی، انسانی و جغرافیایی جهان اسلام به گونه‌ای مناسب برای مقابله با طیف مشکلات به کار گرفته نمی‌شود، گفت: بدون تردید مسلمانان با ثروت عظیم اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیکی که در اختیار دارند باید جایگاه شایسته‌تری در جهان داشته باشند.

روحانی ادامه داد: علاوه بر مواهب طبیعی و موقعیت ژئوپلتیک ثروت عظیم‌تری به نام اسلام در میان مسلمانان وجود دارد که اگر اصول آن را مد نظر قرار دهیم در مدت زمان کوتاهی سرزمین‌های اسلامی از وحدت، ثبات، پیشرفت و عزت کم‌نظیر برخوردار می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مسلمانان به آموزه‌های اسلام عمل کنند به جای ایجاد مشکل در خانواده اسلام، برکت و گشایش را خواهیم دید، تصریح کرد: آنچه اسلام و آموزه‌های پیامبر (ص) خاندان پاکش در روایات شیعه و سنی به ما می‌آموزد این است که منفعت و مصلحت جمع را اولویت قرار دهیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم نگرش مساوی به همه مسلمانان تصریح کرد: باید به علم و دانش اهمیت داده و با عمل خود موجبات گرویدن دیگران به اسلام را فراهم کنیم.

*گسترش همکاری با کشورهای اسلامی از اولویت‌های اصلی ایران است

روحانی اظهار داشت: من به عنوان رئیس‌جمهور ایران اعلام می‌کنم که در رویکرد خود به جهان اسلام در تصمیماتم منافع همه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای مسلمان منطقه را مد نظر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مسلمانان در نظام بین‌الملل افزود: در سال 1982 تا 1987 کشورهای در حال توسعه 31 درصد و کشورهای پیشرفته 69 درصد از تولید ناخالص جهان را در اختیار داشتند و پیش‌بینی می‌شود از سال 2012 تا 2017 سهم کشورهای در حال ظهور 74 درصد و پیشرفته 26 درصد باشد؛ سؤال اینجاست که جایگاه کشورهای اسلامی در میان اقتصاد‌های نوظهور و جهانی کجاست؟

رئیس‌جمهور سهم کشورهای شرق آسیا و آمریکای جنوبی در اقتصاد جهان را مد نظر قرار دارد و اضافه کرد: امروز ثابت شده که بنیان‌های اقتصادی و بانکی و احترام به حقوق شهروند و خواست آنها استوانه‌های استقلال و حفظ هویت ملی هستند.

روحانی تصریح کرد: در نظام‌های کنونی کشورهایی با اتکاء به اقتصاد داخلی توانسته‌اند جایگاه خود را در برابر قدرت‌های جهانی ارتقاء بخشند.

*جهان اسلام نیازمند یک نظریه بزرگ تحول آفرین است

وی با بیان اینکه جهان اسلام نیازمند یک نظریه بزرگ تحول‌آفرین است، گفت: در این نظریه باید جهان اسلام بهتر شناخته شود و در نهایت زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های جهان اسلام ایجاد شود.

ادامه دارد...

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار