آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1403 - 10:18   |   کد مطلب: 28272
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: از مهمترین اهداف اجرای الگوی کشت را مدیریت منابع آبهای زیرزمینی، متنوع کردن سبد کشت کشاورزان و حفظ شغل کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از ایرنا، منصور خزایی از مهمترین اهداف اجرای الگوی کشت را مدیریت منابع آبهای زیرزمینی، متنوع کردن سبد کشت کشاورزان و حفظ شغل کشاورزی عنوان کرد: بر اساس برش شهرستانی الگوی کشت که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به این شهرستان ابلاغ شد باید از کشت های پرآب بر کاسته و گیاهان کم آب بر جایگزین آنها شوند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فامنین مهمترین گیاهان پر آب بر در این شهرستان را چغندرقند و یونجه عنوان و تصریح کرد: باید بتوان کشاورزان را اقناع کرد که به جای این گیاهان از کلزا و گیاهان دارویی که آب کمتری نیاز دارد، برای کشت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان جو دیم در سطح ۶ هزار هکتار و گندم دیم ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است، افزود: با تلاش جهاد کشاورزی شهرستان فامنین و همراهی کشاورزان توانستیم میزان گیاهان پرآب بر مانند یونجه و چغندرقند را در سطح شهرستان ۲۰ درصد کاهش دهیم و چغندرقند را که در سالهای قبل در سطح ۵۷۰ هکتار کاشته می شد، به ۴۵۰ هکتار و سپس به ۴۰۰ هکتار کاهش دهیم.

خزایی اظهار کرد: در راستای اجرای الگوی کشت یونجه نیز که پرآب بر است از سه هزار و ۵۰۰ هکتار به ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش یافته و گیاهان دارویی جایگزین آنها شده است.

وی میزان کشت کلزا در شهرستان فامنین را ۲۳۵ هزار هکتار ، گندمی آبی را سه هزار و ۶۰۰ هکتار و جو آبی را ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار و گلرنگ را ۲۰۰ هکتار عنوان کرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فامنین ادامه داد: از سوی دیگر با تشویق کشاورزان کشت کلزا را به ۲۵۰ هکتار افزایش دادیم و در چغندر علوفه ای را که کم آب بر بوده و عملکرد بالایی نیز دارد جایگزین کشت چغندرقند کردیم.

وی با بیان اینکه برای امسال نیز هفت هکتار بادام زمینی که کم آب بر است نیز در شهرستان فامنین کاشته شد، افزود: در سال جاری توانستم با ارتقای سطح کشت گیاهان دارویی میزان ۲۷۰ هکتار گیاهان دارویی همچون گل محمدی، اسطوخودوس و زعفران بکاریم که ۱۰۰ هکتار آن در اراضی دیم بوده است.

خزایی تاکید کرد: اجرای الگوی کشت موجب کشاورزی پایدار در شهرستان و درآمد بیشتر کشاورزان و جلوگیری از افت منابع آب زیرزمینی خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست های جهاد کشاورزی مقرر شده است که در اراضی دیم میزان آیش کمتر شود و زمین بدون کشت نماند و به جای آن حبوبات که برای خاک نیز مفید است کاشته شود تا کشاورزان درآمد جدید کسب کرده و محصولات بیشتری به بازار عرضه شود.

وی میزان حبوبات کاشته شده در سال جاری را به میزان ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار عنوان و تاکید کرد: سال قبل به میزان ۳۳ هزار هکتار اراضی آیش به کشت اختصاص داده شده که در سال جاری این میزان به ۳۷ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی از افزایش کاشت علوفه دیم در شهرستان فامنین خبر داد و افزود: سال قبل ۲۰۰ هکتار به کاشت علوفه دیم اختصاص یافته بود که این میزان امسال به ۲۵۰ هکتار افزایش یافته است.

خزایی میزان بارش در سال جاری را ۲۳۶.۵ میلیمتر خواند که نسبت به سال گذشته که بارش ها ۱۱۱.۵ میلیمتر بوده است ، ۸۴ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی سال قبل نیز ۶ هزار و ۶۰۰ تن گندم در شهرستان فامنین تولید شد که با توجه به بارش های خوب در سال جاری پیش بینی می شود میزان گندم تولیدی شهرستان به سه برابر افزایش یابد.

وی سال گذشته را سال خشکسالی برای شهرستان فامنین دانست که کشاورزان بسیاری از محصولات خود را برداشت نکردند.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار