آخرین اخبار

15. ارديبهشت 1403 - 10:03   |   کد مطلب: 28271
۲.۵ میلیون متر مکعب آب مورد استفاده در اراضی کشاورزی فامنین از توابع استان همدان با اجرای الگوی کشت در این شهرستان صرفه جویی و در منابع آب زیرزمینی ذخیره سازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از ایرنا، 

الگوی کشت و نحوه اجرا کردن آن چیست و چه ضرورتی در اجرای آن وجود دارد؟ چه اهدافی با اجرای الگوی کشت تامین می شود این بخشی از سوالاتی است که می توان پاسخ های آن را در قالب نظریات مربوط به فرایند یک کشاورزی هدفمند دریافت کرد.

از مهمترین مسائلی که الگوی کشت می تواند پاسخ آن را به ما بدهد اینکه خوراک و گیاه مورد نیاز را در کجا بکاریم که بهترین محصول با بالاترین کیفیت و ارزش غذایی را به ما بدهد و نیازهای تغذیه ای را به بهترین شکل ممکن با مواد آلی مورد نیاز انسان تامین کند.

این مساله مستلزم بررسی مواد و منابع آلی خاک و انتخاب بهترین محل برای هر نوع کشت مورد نظر با توجه به ویژگی ها و خواص رشد آن گیاه و همچنین بررسی دیگر عوامل محیطی است.

حمایت مؤثر از تولید و صادرات با توجه به مزیت‌های نسبی و خلق مزیت‌های جدید از دیگر نتایج اجرای کشت هدفمند محصولات است که با اجرای الگوی کشت منطقه ای فراهم و موجب برخورداری کشاورز از درآمد مستمر و پرهیز از نوسانات قیمتی محصول می شود.

یکی از مسائلی که در طراحی الگوی کشت به‌خصوص نوع منطقه ای آن مؤثر است میزان بهره وری محصولات کشاورزی متناسب با میزان منابع آب زیرزمینی آنهاست که ضمن اینکه محصولات مناسب با حداقلی آب را امکان‌پذیر و از هدر رفت منابع آبی منطقه جلوگیری می کند.

این مهم در ارتقای ضریب بهره‌وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده‌ علمی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید ظهور و بروز می کند.

الگوی کشت از سال گذشته در استان همدان و در ۲ شهرستان فامنین و قهاوند اجرا شد.

پایداری کشاوررزی و متنوع کردن سبد تولیدی با اجرای الگوی کشت

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در گفت گو با ایرنا با اشاره به اینکه اجرای طرحهای کشاورزی نوین نیاز به بسترسازی فرهنگی و اجتماعی دارد گفت: نقش آموزش و ترویج در اجرای الگوی کشت بسیار مهم است و می تواند پایه‌گذار موفقیت این طرح باشد.

منصور خزایی درباره منابع آبی فامنین افزود: این شهرستان چند سالی است که با کاهش منابع آب زیرزمینی مواجه شده است و سال گذشته بسیاری از زمین های این شهرستان به علت خشکسالی محصولی به دست کشاورزان نداد.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی ها مقرر شده بود که با اجرای الگوی کشت در شهرستان فامنین طی پنج سال ۱۰ میلیون مترمکعب آب و هرسال ۲ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شود که سال گذشته این میزان صرفه جویی به ۲٫۵ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فامنین تصریح کرد: برای اجرای موفق الگوی کشت لازم است که بخش آموزش و ترویج بیشتر فعال شوند تا بهره برداران از مزایای این نوع طرح آگاه و با آن همراهی بیشتری داشته باشند.

وی درباره امکان استفاده از دستاوردهای نوین علمی گفت: همزمان با اجرای الگوی کشت با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همکاری نزدیک داشته ایم و از محققان این مرکز برای آموزش کشاورزان و سطح دانش آنها استفاده شده است.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار