آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1403 - 14:13   |   کد مطلب: 28168
همدان با پیشینه تمدنی چند هزار ساله و جاذبه‌های گردشگری بی نظیر و متنوع‌ گردشگران را به سوی خود فرا می خواند، آثار و دیدنی های همدان تنها محدود به این شهر و اطرافش نیست با این حال تاکنون خیلی از جاذبه های شهرستان های این استان ناشناخته باقی مانده و کمتر معرفی و مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از ایرنا، سراب گیان و حمام حاج آقا تراب در شهرستان نهاوند، مجموعه گردشگری منطقه ای "میررضی الدین آرتیمانی" و "حیقوق نبی" گنجینه‌ای از عصر سلجوقی در تویسرکان، پارک تاریخی سیفیه و مینی ورلد در ملایر، حمام تاریخی شهر دمق و منطقه بکر و زیبای بقراطی در شهرستان رزن تنها گوشه ای از دیدنی های استان همدان است.

نهاوند سرزمین سراب‌های ایران زمین

شهرستان نهاوند به عنوان سرزمین سراب‌های ایران زمین، طبیعت بکر و چشمه ساران بی‌شمار از مکان های ایده آل برای گردشگران به شمار می رود.

نهاوند با داشتن ۲۶۴دهنه سراب، چشمه و رشته قنات به شهر سراب‌ها معروف و از این نظر بسیار غنی است.

سراب گیان و گاماسیاب، نیلوفر، فارسبان، باروداب، ملوسان با حیات وحش منحصر به فرد هر کدام می‌تواند نماد زیبا برای معرفی غنای طبیعت نهاوند و جایگاهی برای جذب گردشگر باشد.

موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به لحاظ آب و هوا و کوه‌های مرتفع باعث بارش‌های به نسبت مناسبی در نهاونت شده است به گونه‌ای که این شهرستان به عنوان سرچشمه اصلی بزرگترین رود کشور یعنی کرخه است و به واسطه آب فراوان به شهر سراب‌ها معروف شده است.

وجود ده‌ها سراب و صدها چشمه‌ها باعث بوجود آمدن خاک حاصلخیز، پوشش گیاهی و مراتع مرغوب و در نتیجه زیبایی چهره جغرافیایی این شهرستان شده و به کشاورزی آن رونق داده است که وجود عوامل فوق علاوه بر ایجاد فضای خاص جغرافیایی توانسته برجاذبه‌های طبیعی گردشگری این شهر نیز بیافزاید.

داشتن حدود ۵۶۵ هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و باغ‌های نهاوند علاوه بر اینکه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبیعت است و برای افراد غیر بومی نیز زیباترین جاذبه‌ است، این گستره سبز از حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد وقرن هاست که موجب لطافت هوا و محیط زیست و همچنین زمینه ساز فعالیت‌های اقتصادی اقشار متوسط نهاوند است.

 

حمام حاج آقا تراب نهاوند

حمام حاج آقا تراب یا حمام دوقلو در محله علی آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد، در سر در ورودی این بنا ، کتیبه ای نصب شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را، سال ۱۲۳۰ هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیان می کند ولی به سبک دوران صفویه ساخته شده است.

علت شهرت آن به حمام دوقلو به این دلیل است که حمام از ۲ قسمت تشکیل شده است قسمت اول دارای سردینه (حمام سرد) و گرمینه (حمام گرم) بزرگ بوده و فقط مورد استفاده رجال، اشراف و شاهزادگان قرار می گرفته و قسمت دوم همان حمام، که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده ولی در ابعاد کوچک و ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده است.

بر روی هلالی بالای ستون حمام، تصاویر زیبایی از شاهنامه نقش بسته است که گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است.

این بنای تاریخی و زیبا در سال ۱۳۵۶ به ثبت آثار ملی رسیده و در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می شود و یکی از بناهایی است که دیدنش به گردشگران به شدت توصیه می شود.

حیقوق نبی گنجینه‌ای از عصر سلجوقی در آغوش تویسرکان

آرامگاه حیقوق نبی(ع) بنایی قدیمی بازمانده از عصر سلجوقی با معماری مخروطی در آغوش تویسرکان آرمیده و به عنوان نماد گردشگری مذهبی در غرب کشور هر سال گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

حضرت حیقوق نبی(ع) بر اساس روایات معتبر و متواتر کتاب های تاریخی و افراد دارای اعتبار، یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که قریب به ۲ هزار و ۶۰۰ سال قبل در عصرˈ یهو یاقیمˈ و ˈصدقیاˈ پادشاهان یهود در منطقه اورشلیم می زیسته است.

ساختمان آرامگاه این پیامبر الهی یکی از بناهای قدیمی با سبک معماری جذاب و زیبایی است که به احتمال فراوان به دوره سلجوقیان مربوط می شود.

بنای آرامگاه از فاصله دور شبیه به یک برج مدور با سقف مخروطی شکل به نظر می رسد و دارای بدنه هشت ظلعی و گنبد دوپوش است.

آرامگاه "میر رضی" در تویسرکان جذاب اما ناشناخته

آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی واقع شده در دره ای مصفا در شمال شرق شهر تویسرکان اگرچه مجذوبگر رهروان طریقت است اما برای عامه مردم منطقه و کشور ناشناخته است.

جاذبه های این مکان از حیث معنوی، طبیعی و تاریخی در صورت معرفی می تواند مامن علاقه مندان و گردشگران شود.

سید رضی الدین آرتیمانی از سرایندگان و عرفای معروف عصر شاه عباس صفوی است که در روستای زیبای آرتیمان از توابع تویسرکان متولد و در همان جا نیز مدفون شد که اینک آرامگاه وی میعادگاه زایران طریقت است.

نمای اصلی آرامگاه به شکل چهاروجهی با ضلع مساوی(حدود ۶ متر) احداث شده و ارتفاع آن ۶ متر است و آرامگاه فضایی مکعب شکل دارد.

نمای خارجی بنا از هر چهار طرف به صورت سه دهنه طاق نما با بافت آجری ساده جلب نظر می کند و در مجاورت هریک از دیوارهای بنای اصلی آرامگاه چهار ترک یا دیواره آجری به شکل ستون ساخته شده است.

منطقه گردشگری بقراطی رزن

منطقه نمونه گردشگری بقراطی از جمله مناطق بکر و دلنشین شهرستان سرسبز رزن است که چشم اندازی شگرف از زیبایی های طبیعت را به نمایش می گذارد.

منطقه بکر و زیبای بقراطی در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهرستان رزن در بخش سردرود و قسمت شمالی روستای بابانظر واقع شده است.

اهالی این منطقه از بقراطی به نام بوقاطی یاد می کنند و علت نامگذاری این محدوده به این نام را حضور اندیشمند نامدار بقراط حکیم و اقامت وی در فصل سرسبز بهار در این منطقه عنوان می کنند.

با نگاهی به ظرفیت های طبیعی این منطقه می توان دریافت بقراطی همانگونه که از وصفش پیداست رویشگاه نادرترین گیاهان دارویی جهان و زیستگاه جانداران مختلف است.

وجود پرندگان مختلف همچون کبک، تیهو و باقر قره و گونه های نظیر قوچ و میش وحشی و پستاندارانی چون گرگ، کفتار، رودک، شغال و خرگوش در این محدوده نشان از وجود محیطی امن برای جانداران است.

 

باغ تاریخی سیفیه ملایر، طبیعت چشم نواز و رویایی

باغ تاریخی و کهن سیفیه یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری ایران و جهان شهر ملایر در غرب کشور است که سالانه به ویژه در ایام نوروز، میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران است و همواره قابی ماندگار از بهار را می‌توان در یک قطعه از بهشت الهی به نظاره نشست.

پارک سیفیه ملایر از کهنسال‌ترین بوستان‌های غرب کشور است که سیف‌الدوله این پارک را به سبک معماری پارک‌های ایتالیایی و توسط یک مهندس ایتالیایی؛ یعنی به شکل‌های صلیبی و بیضی ساخت. اما چهارچوب کلی باغ ایرانی است.

تاریخ ساخت این پارک به دوران قاجار باز می‌گردد. به همین دلیل در کنار منظره‌ای چشم‌نواز از طبیعت، جلوه‌ای از تاریخ مردمان همدان قدیم نیز به حساب می‌آید.

سیف‌الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه بود که در سال ۱۳۰۴ خورشیدی دستور ساخت پارک سیفیه را داد و به همین علت به باغ سیفیه معروف شده است.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار