آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1403 - 14:05   |   کد مطلب: 28167
اردیبهشت فصل رویش گیاهان دارویی و خوراکی در دامن سرسبز الوند زیبا است و همه ساله با آغاز فصل بهار، طبیعت همدان میزبان مردم برای برداشت گونه های گیاهی دارویی و خوراکی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل «آوای فامنین» به نقل از ایرنا، رایحه گل های سرخ و سفید و سبز بیشه زارها و دامنه های سرسبز چشمه الماس، رویش کرفس وحشی و کوهی، مرزه خوزستانی، گل بنفشه در کمر زرد و سیاه کوه و لشگردر، فراوانی موسیر، ریواس، سماق، کنگر، تره‌ وحشی در کوه سفید، ارمنی و قره داغ، خرقان و وفس، ارتفاعات و کوه های همدان را فرا گرفته و چشم اندازی زیبا از دامنه های همدان را به نمایش گذاشته است.

افراد با علایق خاص در طبیعت حاضر شده یعنی بعضی از افراد به واسطه خواص دارویی علاقه مند به چیدن گیاهان هستند برخی هم به واسطه استفاده از این تره و گیاهان در آش ها و غذاهای محلی راهی طبیعت می شوند.

گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامت جوامع از نظر درمان و پیشگیری از بروز بیماری برخوردار است و استفاده از گیاهان دارویی قدمتی همپای بشر دارد و همزاد با پیدایش بیماری ها است.

فلور(مجموعه ای از گیاهان) همدان دارای بیش از یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی است که در کوه ها، دشت ها، دامنه ها، ارتفاعات و سراب ها پراکنده هستند همچنین ۷۹ گونه از گیاهان غیر بومی در این استان کشت می شود که مردم محلی از گذشته های دور با مصارف و استفاده های درمانی شماری از آنها آشنا هستند.

افراد مسن و مردمان روستانشین از مشتری های اصلی گونه های گیاهی محسوب می شوند و آنها همچون معلمی با تجربه، با چیدن و بو کردن هر یک از این گیاهان، خواص آنها را نیز برای همراهان توضیح می دهند تا این دانش و تجربه سینه به سینه به دیگر نسل های پس از خودشان نیز منتقل شود.

به باور تاریخ شناسان، همدان از گذشته‌ به عنوان یکی از اصلی ترین قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی و صادرات آن به دیگر نقاط کشور محسوب شده و به گونه ای که حدود ۱۰۰ سال پیش یکی از محققان تاریخ طب در لندن در کتاب خود عنوان کرده برای جمع آوری گیاهان دارویی به همدان مراجعه کرده است.

انتهای خبر/.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار