آخرین اخبار

28. فروردين 1403 - 10:02   |   کد مطلب: 28145
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به برخورداری این نهاد از دانش فنی تولید پلاسما گفت: اگر دستگاه های مرتبط از اجرای طرح پالایشگاه پلاسما جهاد به شکل مناسب حمایت کنند، اجرایی شدن این طرح ضمن جلوگیری از خروج ارز، کشور را از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام نیز بی نیاز می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از ایرنا، به قسمت مایع خون، خوناب یا پلاسما (Plasma) گفته می شود. پلاسمای خون مایعی زرد رنگ و روشن است که حدود نیمی از خون انسان را تشکیل می دهد. این ماده برای مبارزه با عفونت، حفظ سطح پی،اچ صحیح خون، کمک به لخته شدن خون و حمل و نقل و دفع مواد زائد از جریان خون، ماده حیاتی محسوب می شود.

در واقع پلاسمای خون مایعی است که از آن تحت عنوان «طلای مایع» هم یاد می شود و فواید بسیاری برای بدن دارد. ماده ای که ۹۱ درصد آن را آب، یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی شکل می دهند و بر همین دلیل بسیاری از مردم می توانند پلاسمای خون خود را برای درمان برخی افراد بیمار و نجات زندگی آنها اهدا کنند.

بر همین اساس نیز برخی مراکز در مناطق مختلف کشور پلاسمای خون افراد را در ازای پرداخت مبلغی به اهداکنندگان دریافت می‌کنند. اما این میزان، نیاز مراکز درمانی به پلاسما را برطرف نمی‌کند و لازم است بخشی از این نیاز از خارج از کشور تامین شود.

واردات حجم بالای پلاسمای خون از خارج از کشور با صرف هزینه های ارزی بالا انجام می شود و هزینه های سنگینی را بر بخش بهداشت و سلامت کشور تحمیل می کند. بر همین اساس جهادگران جهاد دانشگاهی برای رفع این نیاز و از آن مهمتر کمک به حوزه امنیت سلامت کشور، پیشقدم شده و با برنامه ریزی مشخص طرح «پالایش پلاسمای خون» را به عنوان طرح کلان ملی در کشور پایه‌گزاری کرده است.

حسن مسلمی نائینی در گفت: در خصوص طرح این سازمان برای تولید و فروش پلاسمای خون توضیح داد: طرح پالایش پلاسمای خون که در جهاد دانشگاهی برنامه ریزی شده یک طرح کلان ملی است؛ چراکه هم اکنون حجم بالای پلاسمای خون وارد کشور می شود و هزینه بالایی دارد و ارز زیادی از کشور خارج می کند.

وی با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی در حال حاضر از امکانات لازم برای تولید پلاسما برخوردار است، افزود: جهاد دارای دانش فنی تولید پلاسمای خون است و اگر مسوولان و دستگاه های مرتبط حمایت کنند، این طرح به شکل مناسبی در کشور به سرانجام خواهد رسید.

جلوگیری از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه، طرح تولید پلاسما به منظور حمایت و تعیین تکلیف بودجه برای معاون اول رییس جمهور ارسال شده است، افزود: معاون اول رییس جمهور ضمن حمایت از این طرح، برای پرداخت و اختصاص بودجه لازم دستورات لازم را صادر کرده اند.

مسلمی نائینی در عین حال افزود: البته سازمان برنامه بودجه کشور هنوز بودجه مشخصی برای این طرح تعیین نکرده و این خود نیازمند پیگیری جدی است. اگر بتوانیم پلاسمای خون را در داخل کشور تولید کنیم، کار بزرگی را در کشور انجام داده ایم.

وی همچنین درخصوص نقش راهبردی تولید پلاسمای خون در کشور بیان کرد: با اجرای این طرح از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام در کشور جلوگیری خواهد شد.

مسلمی افزود: همچنین ممکن است پلاسمای خون وارداتی دارای مشکلاتی اعم از مشکلات بهداشتی و به طور کلی غیرایمن باشد و این امنیت سلامت جامعه را به مخاطره خواهد انداخت؛ بنابراین اگر این ماده در داخل کشور تولید شود، علاوه بر جلوگیری از خروج مقدار زیادی ارز از کشور، امنیت بهداشتی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

انتهای خبر/.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار