آخرین اخبار

9. فروردين 1403 - 15:10   |   کد مطلب: 27964
از آنجایی که ویکی‌پدیا به هر کسی اجازه می‌دهد محتوایش را ویرایش کند، هرگز از نظر نویسنده (که یکی از پارامترهای شناسایی منابع معتبر دانسته می‌شود) نمی‌تواند اعتبار لازم را کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین»؛ چند روز قبل انصاف نیوز یادداشتی همسو با رسانه های رژیم صهیونیستی در خصوص استر و مردخای منتشر کرد. پس از نقدهای صورت گرفته ، مجددا تلاش کرد تا در مطلبی جدید ، ماجرای استر و مردخای را روایت کند و به نقل از ویکی پدیا ، مطلب مفصلی را نقل کرد. برای نقد یا بررسی متقن بودن یک مرجع ، لول به سراغ همان منبع می رویم.

حال ببینید ویکی پدیا خودش در خصوص مطالبی که ارائه می دهد ، چه می‌گوید

اعتبار یکی از اهداف ویکی‌پدیا است که همواره در پی کسب آن بوده است. از آنجایی که ویکی‌پدیا به هر کسی اجازه می‌دهد محتوایش را ویرایش کند، هرگز از نظر نویسنده (که یکی از پارامترهای شناسایی منابع معتبر دانسته می‌شود) نمی‌تواند اعتبار لازم را کسب کند. یک استاد دانشگاه ممکن است مطلبی را در یک مقاله وارد کند و این مطلب توسط یک ترول یا یک فرد ناآگاه دیگر (با نیت خیرخواهانه یا بدخواهانه)، به سادگی قابل بازنویسی و تغییر است.

اگر از یک منبع، ولو یک کتاب بسیار معتبر، نقل قولی در ویکی‌پدیا انجام گیرد، نمی‌توان به این گفته اعتماد کامل کرد، زیرا بسیاری از نویسندگان (خواسته یا ناخواسته) واقعیت‌ها را مطابق پیش‌زمینه‌های ذهنی خود یا باورهایشان می‌نویسند. اگر از ایشان پرسیده شود ممکن است بگویند عمدی نبوده است و بر پایهٔ محدودیت منابع در دسترس ایشان چنین نوشته شده. گفتاوردها در هیچ دانشنامه‌ای استفاده نمی‌شوند، مگر اینکه در منابع معتبر مستندسازی شده باشند و آن زمان نیز دانشنامه‌ها معمولاً یک منبع معتبر دیگر که گفته‌های منبع اول را تأیید کند لازم می‌دانند. ویکی‌پدیا در این زمینه چنان استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای ندارد.

مشکلات زیادی در زمینهٔ اعتبار ویکی‌پدیا وجود دارد که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به درج هدفمند اطلاعات اشتباه اشاره کرد.

حال جا دارد که دست اندرکاران انصاف نیوز پاسخ دهند که وقتی خود ویکی پدیا اذعان می کند که مطالبش قابلیت استناد ندارد و امکان ارائه هدفمند اطلاعات اشتباه در آن وجود دارد، دلیل اصرار یک رسانه به استناد به محتواهای آن چیست ؟
ذکر این نکته هم بسیار مهم است که سرویس های شبکه های تعاملی در چند سال اخیر با تحریف صریح واقعیت ها ، کاملا در خدمت منافع رژیم صهیونیستی عمل کرده اند.

حسین حسینی کارشناس سواد رسانه

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار