آخرین اخبار

2. تير 1402 - 18:09   |   کد مطلب: 26950
بنای این امام‌زاده در روستای ازناو بخش تجرک (پیشخور) روی تپه‌ای واقع شده است که این بنا به احتمال زیاد از آثار قرن‌های ششم و هفتم هجری است و در سال 1367 میراث فرهنگی مركز همدان آن را شناسایی كرده است. امامزاده ازناو (عین و غین) در روستای ازناو، بخش تجرک (پیشخور) شهرستان فامنین نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
امامزاده  ازناو(عین وغین) بخش تجرک (پیشخور) در شهرستان فامنین

به گزارش آوای فامنین، امامزاده ازناو (عین و غین) ، روستای ازناو، بخش تجرک (پیشخور) شهرستان فامنین، همدان نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

بنای این امام‌زاده در روستای ازناو بخش تجرک (پیشخور) روی تپه‌ای واقع شده است. این بنا به احتمال زیاد از آثار قرن‌های ششم و هفتم هجری است و در سال 1367 میراث فرهنگی مركز همدان آن را شناسایی كرده است.
بنا دارای پلانی مربع شكل با اضلاع 10 متر و ارتفاعی در حدود 13 متر است كه هشت متر آن را ساختمان و بقیه را گنبد بنا تشكیل می‌دهد. گنبد بر گوشواره‌هایی كه بنای چهار ضلعی را به هشت ضلعی تبدیل می‌كند، استوار شده است. در هر یك از اضلاع بنا سه طاق وجود دارد كه طاق‌نماهای طرفین قرینه‌اند و 130 سانتی‌متر عرض و 660 سانتی‌متر ارتفاع دارند. طاق‌نماهای اصلی نیز 370 سانتی‌متر عرض و 660 متر ارتفاع دارند.
مصالح به كار رفته در بنا سنگ و آجرهایی در اندازه 5×25×25 سانتی‌متر همراه با ملات ساروج است. از همین آجرها برای تزئین بنا به ویژه در جبهه‌ خارجی آن استفاده شده است. جبهه داخلی بنا فاقد هر گونه تزئینی است.
در قسمت غرب تپه كه امام زاده بر آن واقع شده است، بنای دو امام‌زاده دیگر وجود دارد كه به نام‌های عین و غین معروف‌ شده‌اند. این بنا کلا تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.
بنای این امام‌زاده نیز به سبك مغولی ساخته شده است. در اطراف امام‌زاده‌ها قبرهایی دیده می‌شوند. گورستان روستا روی همین تپه است و انواع سنگ قبرها با خطوط و نقوش گوناگون در آن وجود دارد.
بنای این امام‌زاده‌ها از نظر تزئینات آجركاری به ویژه در قسمت در ورودی از زیبایی و لطافتی ویژه برخوردار است. از آنجا كه جبهه داخلی بنا بدون پوشش اندودی است، از نظر مطالعه ملات‌ها حائز اهمیت است. بنا در قسمت‌هایی دچار ریزش و فرسودگی شده است كه با توجه به زیبایی و ارزش معماری آن باید هر چه سریع‌تر نسبت به بازسازی و مرمت آن ها اقدام شود.

انتهای خبر/ حسینی

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار