آخرین اخبار

19. خرداد 1402 - 11:12   |   کد مطلب: 26943
سال گذشته استان همدان یکی از سالهای پرچالش در موضوع آب را پشت سر گذاشت،شاید تنها مرکز استانی که بحران فقدان آب شرب را داشت،در روزهای اخیر هم برخی مناطق شهری دچار افت فشار یا کیفیت نامطلوب آب شده اند .

به گزارش آوای فامنین،

اوایل مرداد سال گذشته بود که بحران فقدان آب برای شرب در همدان خودنمایی کرد . مشکلی که ریشه آن در عملکرد ضعیف سالهای قبل در تکمیل پروژه انتقال آب یا مدیریت چاههای مجاز و غیرمجاز کشاورزی و نظارت بر سرچشمه های تامین کننده آب سد اکباتان داشت .

عملکرد ضعیف مدیران استانی در عدم مدیریت صحیح توزیع آب و سهمیه بندی ، عدم اطلاع رسانی به مردم برای کاهش مصرف و تمرکز بر انتقال آب از تالوار بدون برنامه های جایگزین دیگر ، باعث گردید یکباره آبی برای خوردن در همدان وجود نداشته باشد و بخش های مختلف این شهر ۷۰۰ هزار نفری با چالش مواجه شوند.

اقدامات خوب گروههای مردمی و جهادی و هلال احمر تا حد زیادی این چالش اجتماعی را کاهش داد ولی اعتماد مردم به مدیران استانی ، آسیب دید . بالاخره با تلاشهای صورت گرفته و تاکید رییس جمهور و… ، خط انتقال آب از تالوار به همدان رسید ، چاههای کشاورزی نیز بکار گرفته شدند و پس از دو ماه پر تنش ، در اواخر مهرماه ، روال توزیع آب تقریبا عادی شد.

مجددا از همان زمان مصاحبه های مکرر مسئولین در سطوح مختلف ، اطمینان خاطر را به مردم می داد که شرایط تامین آب ، پایدار شده و در سالهای آتی ، مشکلی وجود نخواهد داشت . این قبیل مصاحبه ها باعث خواهد شد که مصرف آب روال بی رویه داشته باشد.

انتظار می رفت کارشناسان و مشاوران پرتعداد دستگاههای مختلف این نکته را به مدیران یادآوری می کردند که آب هست ولی کم هست . از ابتدای خرداد ماه سال جاری نیز بخش های مختلفی از شهر همدان با کاهش فشار یا قطع شبانه آب مواجه شده اند که باعث شده تا خاطرات تلخ سال قبل تکرار شود .

روز گذشته نیز شرکت آب منطقه ای همدان ، اعلام کرد که به دلیل شکستگی لوله اصلی ، چند روزی وضعیت توزیع آب ناپایدار است . این اطلاع رسانی ناقص باعث شد تا در فضای مجازی واکنش های منفی آغاز شود که خروجی آن تقویت فضای بی اعتمادی به مسئولین خواهد بود .

انتظار می رود ، مسیولین آب منطقه ای همدان ، نسبت به انتشار تصاویر تلاشهای کارکنان این شرکت برای اصلاح خط لوله یادشده اقدام نمایند .

این کار حداقل دو حسن خواهد داشت .

حسن اول ، اطلاع مردم از تلاشهایی که برای تامین آب می شود و حسن دوم پاسخ به کسانی که در فضای مجازی موجب ناامیدی مردم و بدبینی آنها به مدیران و دولت و نظام می شوند.

نکته آخر هم اینکه ، با توجه به محدودیت های آب ، ضرورت دارد ، برخورد بی اغماض در حوزه چاههای غیرمجاز کشاورزی ، مدیریت چاههای مجاز و سیاست های بازدارنده برای مصرف کنندگان بی رویه منابع آب اتخاذ شود.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار